مساله دیگری که باید درباره این تابلو در نظر بگیریم، لبخند مونالیز است. یکی از مرموز ترین لبخندهای دنیا برای عاشقان هنر. لبخند زدن، جزئی همیشگی از عکسهای پرتره است. اما همین حالت در دورهای که لئوناردو تابلو را کشیده است، همان قدر انقلابی و بدعتگذار بوده است که امروز عکسهایی با اخم را مدرن به حساب می آوریم.
در آن زمان تقریبا تمام پرترهها، از افرادی بودند که بسیار جدی مینشستند و برای جدیتر شدن یادگار تمام عمرشان سعی میکردند بیشتر اخم کنند. در مقابل، تصویر مونالیزا در حالتی بسیار آرام و راحت گرفته شده است.
او دستهایش را به راحتی بر نیمکت جلویش گذاشته است و به جای اینکه انگشتانش را مشت کند یا اسلحه یا قلمموی پر داستان نویسی را در دست بگیرد، به راحتی آنها را ضربدری و آزاد روی هم قرار داده است. چهره مونالیزا به این سو و آن سو خم نشده و به دوردستها هم نگاه نمیکند.
نگاه او مستقیم به لنز دوربین لئوناردو دوخته شده است. همین طور برخلاف اغلب عکسهای زمان خودش که سعی میکردند با ترسیم تمام بدن در پرترههایشان لباسهای فاخر زمان خود را به رخ بکشند، تصویر کاملا نیمتنه است و موکدا چشم را تنها به چهره هدایت میکند. ضمنا هم سطح بودن چهره و چشمها نسبت به بیننده، حالتی بسیار صمیمی را القا میکند.
نظرات شما عزیزان: